La prima observație mai convingătoare de acest tip, astronomii au observat direct o planetă nou-născută ce se formează în jurul stelei gazdă. Planeta, mai fierbinte decât oricare alta din sistemul nostru solar, confirmă ceea ce astronomii au crezut pentru foarte mult timp, și anume că așa tipuri de corpuri apar din discuri de praf și gaz care se formează în jurul stelelor tinere.

”După decenii de speculații, e frumos să vezi așa ceva”, spune astronomul Kevin Heng de la Universitatea din Berna, Elveția, care nu a fost implicat în acest proiect.

Descoperirea inițială a fost condusă de astronomul Miriam Keppler de la Institutul Max Planck pentru astronomie (MPIA) din Heidelberg, Germania. Din 2015, echipa ei a studiat cu regularitate sute de stele tinere pentru a vedea dacă sunt semne de exoplanetă în formare cu un instrument de imagine de ultima generație numit SPHERE (pentru Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet Research), atașat la Telescopul foarte mare al Observatorului European (VLT) pe Cerro Paranal din Chile. Una dintre aceste stele a fost PDS 70, o stea pitică de 10 milioane de ani, la aproximativ 370 de ani-lumină de Pământ.

În 2016, echipa s-a uitat înapoi la observațiile din 2015 ale PDS 70. După o prelucrare adițională a datelor, au observat semne ale unui punct luminos aproape de stea și clar vizibil într-o porțiune mică a discului. ” Acesta este visul oricărui astronom care este în căutare de planete ”, declară André Müller, membru al echipei MPIA. Având în vedere că astfel de descoperiri sunt adesea controversate, echipa a urmărit noi observații utilizând alte instrumente VLT și cu celelalte date deja arhivate de la acest instrument, plus telescopul Gemini South de la Cerro Pachón din Chile. Așa cum descriu într-o publicare din Astronomy & Astrophysics, planeta, numită PDS 70b, a rămas vizibilă într-o gamă atât de largă de lungimi de undă, încât echipa este încrezătoare că nu este un miraj .

„Este un rezultat foarte interesant și destul de convingător”, spune Bruce Macintosh de la Universitatea Stanford din Palo Alto, California, care conduce un alt instrument numit Gemini Planet Imager. Macintosh spune că au existat tentative de detectare a planetelor foarte tinere și înainte, dar acest caz iese în evidență.

Într-o altă lucrare publicată de asemenea în Astronomy & Astrophysics , un grup separat condus de Müller a estimat dimensiunea, masa, temperatura și orbita planetei prin realizarea unor conexiuni ale tuturor informațiilor în diverse modele orbitale și atmosferice. Grupul prezice că PDS 70b este de câteva ori mai mare decât Jupiter, cu o atmosferă tulbure care atinge temperaturi de aproximativ 1000 ° C, în ciuda orbitei sale distante în jurul stelei, aceasta fiind una asemănătoare cu cea a planetei Uranus față de soare. Modelele lor sugerează că PDS 70b are un disc circumplanetar de materie care se acumulează pe suprafața sa. Abilitatea de a face astfel de predicții deschide „un nou capitol” în știința formării planetei, spune Müller.

Alți cercetători spun că astfel de estimări sunt incerte, deoarece necesită o mulțime de generalizări pentru a aplica astfel de metode pe niște stele atât de tinere. „Este extrem de complicat, mai ales când planeta este atât de tânără”, spune Heng.

Keppler declară că echipa va continua să observe planeta cu SPHERE și alte instrumente, sperând să o detecteze în jurul orbitei sale de 120 de ani. De asemenea ei se folosesc și de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, o colecție de antene parabolice în Chile. Cu capacitatea telescopului de a detecta praful, ei speră să obțină o perspectivă mai bună asupra acelui disc circumplanetar.

articol preluat și adaptat de pe http://www.sciencemag.org