În toate culturile şi mitologiile, sub o formă sau alta, se regăseşte motivul gemenilor, fie că sunt imaginaţi ca perfect simetrici, fie că sunt diametral opuşi: unul bun şi unul rău, unul luminos iar celalalt întunecat, ori sunt concepuţi de sexe opuse.

Pentru primitivi, naşterea gemenilor a fost un miracol, un semn divin, apărând încărcaţi cu o forţă intensă, fie periculoasă, fie oblăduitoare şi asta chiar în zone geografie apropiate. În zona sudică a Africii negri bantu îi ucideau, în timp ce în Africa occidentală erau adoraţi şi îndeplineau funcţia de vrăjitori. Mitologia populaţiei dogon are la bază mitul gemenilor.

Este greu de precizat care a fost semnificaţia gemenilor pentru oamenii din trecutul îndepărtat, dar în multe civilizaţii străvechi, chiar şi fără vreun contact între ele, apar statuete care prezintă figuri îngemănate.

Între statuetele de tip „Venus”, cioplite în lemn, descoperite în situl paleolitic de la Avdeevo în Rusia există şi un dublet. Cum sculpturile sunt datate în anii 20.000 î.e.n., se poate vorbi despre cel mai vechi cuplu de „gemeni” din istorie.

Începând cu mileniul al VI-lea, apar statuete care reprezintă personaje gemene. Cele mai vechi artefacte de acest gen provin din siturile de la Çatalhöyük şi Hacilar de pe teritoriul Turciei de astăzi. Civilizaţia Vinča va prelua şi ea imaginea divinităţilor îngemănate, extinse apoi, în mileniul al V-lea, în tot spaţiul dunărean.

Dacă idolii dubli vor continua să apară în bazinul Eufratului, aceştia sunt semnalaţi şi în civilizaţiile native americane precum cultura Valdivia din Ecuador sau cultura Chupicuaro şi Tlatilco în Mexic.

Motivul gemenilor va fi folosit apoi de cosmologiile clasice acolo unde totul a început cu perechi de zei născuţi de o divinitate primordială…

În Sumer, Mama Zeiţă Nammu, zeiţă a apelor cosmice, a mării primordiale, a făcut cerul – zeul Anu şi pământul – zeiţa Ki.

Anu, zeul cerului şi Ki, zeiţă a pământului a fost perechea primordială. Zeiţa Ki va mai fi numită: Ninhursag, „Regina Munţilor”, Ninmah „Marea Regină”, sau Nintu „Doamna care dă naştere”. Cei doi vor da naştere divinităţilor Anunnaki, principalii zei sumerieni, începând cu perechea Enlil şi Enki.

Mai târziu, cum sumerienii foloseau sistemul numeral sexagesimal, panteonul zeilor mesopotamieni va fi restructurat în şase perechi de zei: Anu şi Antu; Enlil şi Ninlil; Ea sau Enki şi Ninki; Nanna sau Sin şi Ningal; Utu sau Shamash şi Inanna sau Ishtar; Ishkur sau Adad şi Ninhursag.

Sub impresia mitologiei mesopotamiene, grecii vor stabili un panteon format din doisprezece zeităţi: Zeus, Poseidon, Hermes, Hephaistos, Ares, Apollo şi zeiţele Afrodita, Artemis, Atena, Demetra, Hera şi Hestia.

Religia creştină va prelua cele douăsprezece zeităţi sub forma celor doisprezece apostoli.

În sistemul cosmologic egiptean elaborat la Khmunu sau Hermopolis, zeul Thot a creat patru perechi divine: Nun şi Nunet „oceanul primordial”, Huh şi Hahuhet „infinitul spaţiului”, Kuk şi Kauket „tenebrele” şi Amun şi Amunet „aerul”.

Creaţia a fost generată de Amun, cel care plana deasupra oceanului primordial şi cu suflul său a tulburat Nun-ul din adâncime. Mâlul s-a ridicat sub forma unei coline, care reprezenta pământul. Pe această colină, creată de Amun, zeii au depus un ou, din care s-a născut Soarele.

În sistemul cosmologic de la Heliopolis, zeul absolut Atum a dat naştere unei prime perechi divine: Shu „aerul” şi Tefnut „umezeala”. Din unirea celor doi se va naşte o nouă pereche: Geb „pământul” şi Nut „cerul”.

Cu toată interdicţia dată de Atum – marele zeu, Geb şi Nut se vor cupla şi vor da naştere la două perechi de zei: Osiris Isis şi SetNephtys. Osiris va deveni primul faraon al Egiptului…

În mitologia chineză, frumoasa Xuaxu, după ce se scaldă în lacul Tunetului, calcă în urma pasului unui gigant şi astfel rămâne însărcinată, născând un copil numit Fuxi. Data acestei naşteri miraculoase este stabilită prin tradiţie în anul 3.322 î.e.n.

Fuxi poate urca la cer slujindu-se de un imens arbore… Alături de acesta apare mai apoi o soră, Nüwa, care se poate preschimba după pofta inimii, dar nu mai mult de 70 de ori pe zi. Nüwa are ideea populării pământului şi plămădeşte oameni din lut, cărora le dă viaţă.

Fuxi şi Nüwa sunt numiţi „Suveranii” sau „Auguştii” iar domnia lor binefăcătoare durează 120 de ani.

Alături de cei doi „Suverani”, apare mai târziu şi un al treilea binefăcător al oamenilor. Numele său este Shennong, care înseamnă „Plugarul Divin”. În multe povestiri apare doar el, fără a mai fi amintiţi primii doi…

Shennong este fiul unei muritoare care a fost lovită în cap de un dragon… Shennong face să răsară cele şase cereale, îi învaţă pe oameni scrierea, calculul şi le dezvăluie focul. Mai mult ca toate, Shennong are cunoaşterea folosirii plantelor medicinale şi face experienţe pe propria persoană, putând absorbi 70 de plante pe zi, pentru a le cunoaşte secretele… Până la urmă se va otrăvi , după ce domneşte însă 120 de ani

Să remarcăm cei 120 de ani pe care Yahweh îi stabileşte pentru viaţa omului (Geneza 6:3) şi cifra de 70, care este şi ea invocată în scrierea evreiască, inclusiv în Noul Testament sub forma celor „70 de ucenici” ai lui Iisus. (Luca; 10:1).

În mitologia indiană problema gemenilor este mai complexă şi oarecum diferită de mitologiile occidentale.

Gemenii clasici sunt mai puţin vizibili. Ei apar în scrierea Śrīmad Bhāgavatam;6.6.40: „Samjñā, soţia lui Vivasvān, soarele-zeu, a dat naştere lui Manu numit Śrāddhadeva, apoi a dat naştere gemenilor Yamarāja şi Yamunā.”. Vedele îi identifică pe cei doi cu zeul morţii Yama şi zeiţa Yamuna – personificare a râului sacru cu acelaşi nume. Asocierea celor doi a născut credinţa că cei care pun o lumânare aprinsă pe apele lui Yamuna nu mai sunt chinuiţi de către frica de moarte, iar scăldatul sau băutul din apele sale te curăţă de păcat. Ulterior, zeiţa Yamunā este asociată cu zeul Krishna fiind una dintre  cele opt soţii principale ale acestuia.

De fapt, în mitica indiană gemenii apar întotdeauna băiat şi fată. Chiar şi constelaţia Mithuna din astrologia indiană, echivalentă zodiei Gemenilor, este reprezentată de un bărbat și o femeie.

Numele constelaţiei indiene derivă din cuvântul sanscrit „mithuna”, care are înţelesul de „cuplu”, însă termenul este unul utilizat în Tantra şi este cel mai adesea înţeles ca o „unire sexuală” într-un context ritual.

Conform filozofiei indiene, nici spiritul, nici materia nu sunt eficiente, dar prin maithuna are loc o reunire a lor şi cuplul devine divin: ea este Shakti și el este Shiva și se confruntă cu realitatea finală și experiențele fericite prin unire. Scripturile indiene avertizează că, dacă nu are loc această transformare spirituală, unirea nu este completă. Această filozofie a născut o serie de temple decorate cu scene erotice precum grupul de temple Khajuraho, ridicat în jurul anilor 1025 – 1050, în care sculpturile erotice  reprezintă circa 10% din decorul templului sau Templul zeiţei Surya din Konark.

Mitologia gemenilor se prelungeşte cu povestea fraţilor, chiar dacă ei nu apar drept gemeni, dar mitul îi pune într-o ecuaţie de egalitate pentru simbolismul povestirii.

Cu o pereche de fraţi începe povestea omenirii, conform Vechiului Testament: „Şi Adam a cunoscut-o pe soţia sa, Eva; ea a rămas însărcinată şi a născut pe Cain… A mai născut şi pe fratele său Abel. Şi Abel era cioban, iar Cain era plugar.” (Geneza; 4:1-2). Născuţi egali, ei se diferenţiază prin ocupaţii: cioban şi plugar. Agricultorul îl omoară din invidie pe cioban. Este un „păcat originar” al agricultorilor, care dă dreptul ciobanilor să-şi răzbune strămoşul… Evreii erau ciobani. Canaaniţii sau filistinii erau agricultori…

Mitologia gemenilor se prelungeşte cu povestea fraţilor, chiar dacă ei nu apar drept gemeni, dar mitul îi pune într-o ecuaţie de egalitate pentru simbolismul povestirii.

Cu o pereche de fraţi începe povestea omenirii, conform Vechiului Testament: „Şi Adam a cunoscut-o pe soţia sa, Eva; ea a rămas însărcinată şi a născut pe Cain… A mai născut şi pe fratele său Abel. Şi Abel era cioban, iar Cain era plugar.” (Geneza; 4:1-2). Născuţi egali, ei se diferenţiază prin ocupaţii: cioban şi plugar. Agricultorul îl omoară din invidie pe cioban. Este un „păcat originar” al agricultorilor, care dă dreptul ciobanilor să-şi răzbune strămoşul… Evreii erau ciobani. Canaaniţii sau filistinii erau agricultori…

Fratricidul este un subiect care apare în mitologiile diferitelor popoare, cu diverse simbolisme, cel mai cunoscut fiind omorârea lui Remus de către Romulus, acţiune necesară pentru a se garanta eternitatea Romei.

Simbolismul gemenilor aflaţi în opoziţie se regăseşte în legenda Soarelui şi a Lunii sau în povestirea biblică a lui Esau şi Iacov, fii lui Isaac, care „se băteau” încă în pântecele Rebecăi. „Şi Domnul i-a zis: Două neamuri sunt în pântecele tău şi două popoare se vor despărţi la ieşirea din pântecele tău. Unul din popoarele acestea va fi mai tare decât celălalt. Şi cel mai în vârstă va sluji celui mai tânăr.” (Geneza; 25:23). Poporul canaanit mai vechi, prin voinţa Domnului, va sluji poporului evreu, mai tânăr…

Simbolismul „gemenilor” va fi preluat şi în Noul Testament, atunci când Iisus îşi alege primii apostoli perechi de fraţi: Petru şi Andrei apoi Iisus „a văzut pe alţi doi fraţi”, pe Iacov şi Ioan. Tot perechi sunt trimişi cei şaptezeci sau şaptezeci şi doi de ucenici să propovăduiască noua credinţă.

Facebook Comentariu
Distribuire
Please follow and like us:
https://i1.wp.com/liber-cugetatori.ro/wp-content/uploads/2019/10/14.1-Coperta.jpg?fit=299%2C283https://i1.wp.com/liber-cugetatori.ro/wp-content/uploads/2019/10/14.1-Coperta.jpg?resize=150%2C150Raduistoria religiilorÎn toate culturile şi mitologiile, sub o formă sau alta, se regăseşte motivul gemenilor, fie că sunt imaginaţi ca perfect simetrici, fie că sunt diametral opuşi: unul bun şi unul rău, unul luminos iar celalalt întunecat, ori sunt concepuţi de sexe opuse. Pentru primitivi, naşterea gemenilor a fost un miracol,...Pentru cei care știu să gândească singuri