Pe 6 aprilie, după luni de așteptare pe suprafața planetei, NASA a înregistrat primele semne inconfundabile ale activității seismice pe planeta roșie – au anunțat NASA și ESA ieri.

Cutremurul detectat de seismometrul de pe Insight (SEIS) este atât de mic încât nu ar fi putut fi detectat pe Pământ din cauza zgomotului provocat de valuri și vânturi.

Mediul silențios al planetei Marte a permis seismometrului sensibil să preia semnalul, care seamănă cu valurile similare de suprafața lunii.

Această imagine a seismometrului InSight a fost preluată în cea de-a 110-a zi marțiană sau sol a misiunii.  Seismometrul se numește Experiment seismic pentru structura internă sau SEIS.  (NASA / JPL-Caltech)
Această imagine a seismometrului InSight a fost preluată în cea de-a 110-a zi marțiană a misiunii. Seismometrul se numește Experiment Seismic pentru Structura Internă sau SEIS. (NASA / JPL-Caltech)

Agenția spațială franceză Cnes, care operează Experimentul Seismic pentru Structura Interioară (SEIS), a declarat că a detectat „semnalul seismic slab, dar distinct” de la sondă.

Philippe Lognonné, un seismolog planetar la Universitatea din Paris Diderot, care conduce experimentul seismometrului misiunii, adaugă că oamenii de știință nu au putut detecta valuri legate de cutremurul mic care a trecut prin interiorul marțian și astfel nu au putut să-i estimeze locația exactă și puterea.

Lognonné adaugă că descoperirea a fost însă extrem de plăcută: „Este primul cutremur. Tot timpul am așteptat asta. „

Bruce Banerdt, investigatorul principal al InSight și un geofizician la Laboratorul de propulsie Jet al NASA din Pasadena, California, declară că detecția este o piatră de hotar pentru terenul de 816 milioane de dolari, lansându-se un nou câmp de „seismologie marțiană.”

Observarea confirmă teorii că Marte este activă seismologic – în ciuda lipsei plăcilor tectonice, forța care conduce majoritatea cutremurelor.

Echipa InSight a estimat că nava spațială ar putea observa câte un cutremur pe lună, dar acest număr ar putea fi mult mai mare sau mai mic. SEIS a fost desfășurată în februarie, după ce cercetătorii au așteptat semnele despre activitatea seismică.

Echipa a fost capabilă să stabilească faptul că seismometrul funcționa bine, pe măsură ce lua în mișcare vibrațiile din fundal – microseismele – pe suprafața marțiană, care a fost indusă de vânt.

Dar, în ciuda acestui lucru, Marte a fost încăpățânat în a oferi cutremure.

Echipa crede acum că întârzierea în detectare a fost că SEIS avea nevoie de timp să se stabilească pe suprafața planetei. Săptămână după săptămână, zgomotul de fundal în timpul nopților marțiene a scăzut – permițând detectarea din 6 aprilie.

Alte trei semnale detectate pe 14 martie, 10 aprilie și 11 aprilie – se pot dovedi a fi alte cutremure marțiene, dar cutremurul din 6 aprilie este singurul care a trecut peste cerințele minime stabilite de misiunea de detectare. În plus, a fost singurul dintre cele patru care a fost observat atât de seismometrul primar, cât și de un senzor mai mic, mai puțin sensibil.

Yosio Nakamura, un seismolog planetar de la Universitatea Texas din Austin, care a lucrat la seismologia Apollo, a declarat pentru Science că cutremurul a reamintit senzația pe care a creat-o seismometrul pe care l-a dus Apollo 11 pe lună în timpul celor trei săptămâni de funcționare.

Cutremurele pe care dispozitivul le-a înregistrat au rămas misterioase până când echipa Apollo 15 a NASA a creat o rețea de trei seismometre, iar oamenii de știință și-au dat seama că unele dintre alea pe care le-a înregistrat Apollo 11 fuseseră de fapt cutremure din interiorul adânc al lunii.

NASA de la InSight – în partea de jos spre stânga, sonda SEIS acoperită de o cupolă protectoare

Nakamura spune: „Cu un seismometru de calitate mai bună și tehnici de analiză mai bune decât cele pe care le-am avut acum 50 de ani, sper că pot face mai multe decât ceea ce am făcut cu datele Apollo 11.

„Ar putea dura ceva timp, dar putem aștepta.”

Lognonné consideră că există o șansă bună ca această detectare a cutremurului să fie doar începutul unor astfel de observații. Pe parcursul misiunii primare de 2 ani a navetei , se așteaptă ca Insight să urmărească cutremure mai mari și mai mari – ceea ce va permite în cele din urmă echipei să analizeze mai bine suprafața planetei.

Lognonné spune: „Începem să avem multe cutremure mici. Până la sfârșitul misiunii, vom avea descoperit și un cutremur foarte mare.

Articol scris inițial în engleză pe sciscomedia.co.uk, la data de 24 aprilie 2019