Materia întunecată există: Observațiile care pun la îndoială prezența sa în galaxii au fost respinse
Accelerația ca funcție a razei în NGC 4455, una dintre galaxiile studiate. Credit: Di Paolo și colab. modificată din sondajul SDSS9.

Atât de fascinant, și totuși atât de misterios, materia întunecată este una dintre cele mai mari enigme ale astrofizicii și cosmologiei. Se crede că reprezintă 90% din materie în univers, însă existența sa a fost demonstrată doar indirect și a fost recent pusă în discuție. Noua cercetare efectuată de SISSA elimină recentele îndoieli privind prezența materiei întunecate în galaxii, înlăturând relațiile empirice în sprijinul teoriilor alternative. Studiul, publicat în Astrophysical Journal , oferă, de asemenea, noi perspective asupra înțelegerii naturii materiei întunecate și a relației sale cu materia obișnuită.

De la expansiunea universului la mișcarea stelelor din galaxii, există multe fenomene care nu pot fi explicate prin prezența doar a  barionice . Forța  generată de materie este insuficientă pentru a explica efectele gravitaționale observabile. Acest lucru a condus la teoria existenței unei materii întunecate nedetectabile și ideea că galaxiile sunt încorporate în halo-ul său sferic.

„Acum trei ani, câțiva colegi de la Universitatea Western Reserve au pus la îndoială înțelegerea noastră despre univers și despre munca aprofundată a multor cercetători, punând la îndoială existența unei materii întunecate în galaxii”, explică Chiara Di Paolo, un doctor student de astrofizică la SISSA. „Analizând curbele de rotație ale 153 de galaxii, în principal tipul spiralat” clasic „, au obținut o  empirică între accelerația gravitațională totală a stelelor (observată) și componenta pe care o observăm în prezența doar a  în teoria Newtoniană clasică. Această relație empirică, care părea valabilă în toate galaxiile pe care le-au analizat și la orice rază galactică, a motivat explicația accelerației gravitaționale fără a pune în discuție neapărat materia întunecată, dar implicând, de exemplu, teoriile de gravitație modificată, cum ar fi dinamica newtoniană modificată (MOND ).“

Di Paolo și colaboratorii ei au dorit să verifice această relație, analizând curbele de rotație ale altor galaxii decât cele spiralate clasice – 72 de galaxii cu luminozitate scăzută a suprafeței (LSB) și 34 de galaxii pitice. Ele au produs rezultate mai largi, găsind o relație care, pe lângă accelerația gravitațională totală și componenta obișnuită, implică și raza galactică și morfologia galaxiilor.

„Am studiat relația dintre accelerația totală și componenta obișnuită în 106 galaxii, obținând rezultate diferite față de cele observate anterior”, explică Paolo Salucci, profesor de astrofizică la SISSA și unul dintre autorii cercetării. „Aceasta nu doar demonstrează inexactitatea relației empirice descrise anterior, ci elimină îndoielile cu privire la existența  în  . În plus, noua relație găsită ar putea oferi informații esențiale despre înțelegerea naturii acestei componente nedefinite”.

Articol scris inițial în engleză pe m.phys.org, la data de 30 aprilie 2019.

https://i0.wp.com/liber-cugetatori.ro/wp-content/uploads/2019/04/5cc7122e27052.jpg?fit=800%2C480https://i0.wp.com/liber-cugetatori.ro/wp-content/uploads/2019/04/5cc7122e27052.jpg?resize=150%2C150Tudor Diaconuastrofizică@liber cugetator,#liber-cugetatori,#liber-cugetatori Romania,#liber-cugetatoriRomania,#libercugetator,galaxii,materia intunecata,Tudor DiaconuAtât de fascinant, și totuși atât de misterios, materia întunecată este una dintre cele mai mari enigme ale astrofizicii și cosmologiei. Se crede că reprezintă 90% din materie în univers, însă existența sa a fost demonstrată doar indirect și a fost recent pusă în discuție. Noua cercetare efectuată de SISSA elimină...Pentru cei care știu să gândească singuri