accretiondisk
Planetele, stelele și găurile negre, toate se măresc consumând materia dintr-un disc care se rotește.Cercetătorii au spus că știau cum materia a căzut în centru, dar nu au testat teoria până acum.

Planetele, stelele și găurile negre, toate se măresc consumând materia dintr-un disc care se rotește. În timp ce aceste discuri diferă în funcție de mărime, toate acestea depind în mare măsură de forța gravitațională care le fac să se rotească în jurul masei centrale. Gravitația permite ca aglomerările mici de materie să crească în aglomerări mai mari. Dar nu este suficient să tragi pur și simplu întregul disc în mijloc într-o singură aglomerație gigantică, deoarece impulsul unghiular împinge afară acele aglomerări din centru în timp ce se rotesc.

Acesta este un lucru bun, pentru că înseamnă că universul este compus din mai mult decât niște aglomerări mari de materie – de asemenea, explicând și de ce Pământul se învârte în jurul Soarelui în loc să cadă pe suprafața lui și să ardă.

Cercetătorii au avut câteva idei ceva vreme, dar nimeni nu le-a testat până acum. Cheia este că aceste discuri de materie care se rotesc poartă și o încărcătură electrică. Și din moment ce sunt în mișcare, înseamnă că generează un câmp magnetic. Mișcarea turbulentă a multor obiecte mici în acel câmp magnetic duce la instabilități, iar obiectele încep să tranzacționeze impulsul unghiular: unii îl pierd și se apropie mai mult de centru, în timp ce alții îl câștigă și se îndepărtează.

Cercetătorii de la Princeton’s Plasma Physics Laboratory au venit cu o modalitate de a testa acest principiu de bază, numit instabilitate magneto-orizontală sau RMN. Ei au publicat rezultatele pe 14 ianuarie în revista Communications Physics . Eric Blackman, co-autor, a declarat că inspirația pentru experimentul lor se bazează pe modul în care cele mai multe manuale predau fenomenul de RMN.

Roci și arcuri

Oamenii și-au asumat de mult timp că RMN va face discul de materie să se răspândească, atrăgând  materialul apropiat mai aproape de centru, unde poate cădea într-o stea centrală sau o gaură neagră și materialul exterior să îl îndepărteze.

Căutarea unor dovezi ale MRI în spațiu este dificilă. Cercetătorii pot vedea rezultatele de materie care cade în centrul unui sistem – atunci o stea se naște, sau o gaură neagră elimină intens jeturi. Dar măsurarea fluxului de materie suficient de precis pentru a testa RMN este dincolo de abilitățile noastre curente.

În laboratoare, cel mai apropiat analog cu un disc gigant rotitor cu praf și plasmă încărcată ar fi un rezervor din metal lichid, dar care este foarte dificil de măsurat – ca să nu mai vorbim de costurile scumpe și ocazional momentele periculoase. Astfel, Blackman și colegii săi au luat cea mai simplă abordare, cu arcuri în loc de câmpuri magnetice și greutăți în loc de nori de materie încărcată. Aceștia au umplut cilindrii rotativi concentrici cu apă și au atașat o minge ponderată cu un arc spre centru. Prin rotirea cilindrilor, pot reproduce efectele RMN.

MRI

Este o idee simplă, dar pe care nu mulți s-au obosit s-o încerce înainte. Rezultatele au arătat că totul este așa cum au prezis ei. Acest rezultat poate să nu fie surprinzător și poate să nu schimbe modul în care astronomii înțeleg formarea stelelor și a planetelor. Dar este cea mai fundamentală funcție a științei: totul trebuie dovedit prin experiment.

Articol scris inițial pe astronomy.com, la data de 12 februarie 2019