În sfârșit! Prima imagine a unei găuri negre capturate cu ajutorul telescopului ”Event Horizon”

Timp de decenii, astronomii au crezut că în centrul galaxiilor masive există de asemenea și găuri negre super-masive. Până în prezent, din cauza naturii lor ciudate, încercările studierii acestora au fost posibile doar prin metode indirecte. Totuși, istoria a fost schimbată pe data de 12 aprilie 2017, când o echipă internațională de astronomi au capturat prima imagine a unei găuri negre, Sagittarius A.

Imagine artistică a Sagittarius A

Pentru a obține această performanță, astronomii au folosit o serie de telescoape din întreaga lume, cunoscute ca Event Horizon telescope (EHT). La scară largă, undele radio ce înconjoară planeta sunt conectate la un telescop virtual de mărimea Pământului, numit  Very LongBaseline Interferometry (VLBI)

Simulare a unei găuri negre. Credit: Bronzwaer/Davelaar/Moscibrodzka/Falcke/Radboud University

Cu ajutorul telescopului Event Horizon, oamenii de știință au fost capabili să vizualizeze regiunea din împrejurul găurii negre din care nici materia sau energia nu pot scăpa – orizontul evenimentelor. Asta a fost de asemenea și testul suprem al Teoriei Generale a Relativității lui Einstein.

Telescopul ”Event Horizon” a început a studia centrul galaxiei noastre, care se află la 25.000 ani lumină de pământ, încă din 2006. Cu ajutorul datelor obținute de EHT, astronomii au fost capabili să determine dacă aceste găuri negre sunt sau nu înconjurate de o zonă în care nici măcar lumina nu poate evada ( prezisă de Relativitatea Generală ).

Michael Bremer , care este astronom la Institutul Internațional de Cercetare pentru radioastronomie (IRAM) și , de asemenea, un manager de proiect pentru Event Horizon Telescope, a declarat:

Sagittarius A* văzută în radio. Aceasta este una dintre cele mai uimitoare imagini ale unei găuri negre. Image credit: Farhad Zadeh, VLA, NRAO, APOD

Decât să construim un telescop atât de mare încât probabil s-ar prăbuși sub propria greutate, am combinat opt observatoare ca niște piese ale unei oglinzi uriașe. Asta ne-a dat un telescop virtual de mărimea Pământului, aproximativ 10.000 km în diametru.

Puteți citi despre mai multe chestii tehnice și modul în care astronomii au folosit EHT pentru a capta prima imagine a unei găuri negre aici . Un astronom de la Universitatea Radbound care conduce în prezent Consiliul științific al EHT a explicat într-un comunicat de presă :

”Aceasta e provocarea de a realiza ceva ce nu s-a mai încercat până acum. Acesta este începutul către o călătorie aventuroasă către o gaură neagră. Cu toate acestea, cred că este nevoie de campanii de observare și eventual de mai multe telescoape în rețea pentru a realiza o imagine mai bună. ”

Imagine combinată a Sagittarius A * prezentat în raze x (albastru) și în infraroșu (roșu), emis de Observatorul Chandra și Telescopul Spațial Hubble.
Credit: X-ray: NASA / UMass / D.Wang et al, IR. NASA / STScI

Cu timpul, studierea în continuare a găurilor negre ne va permite în sfârșit să determinăm cum gravitația și alte forțe esențiale interacționează în univers.

traducere și adaptare de pe:   http://www.physics-astronomy.com

lasă un comentariu, scrie-ne părerea ta.