Acest lucru este foarte aproape de a deveni realitate, de fapt, experții în genetică au tins în ultimii ani să discute mai mult despre acceptarea acestui tip de modificare de câtre societate, precum și regulile cu privire la ce schimbări sunt permise.
          În iulie 2018, o organizație din conducerea domeniului bioeticii din Marea Britanie a lansat un raport pe această temă, care a concluzionat că, în anumite circumstanțe, ar putea fi acceptabil din punct de vedere etic existența modificărilor din structura genomului uman.
          Consiliul Nuffield de Bioetică este o organizație independentă care evaluează întrebările etice în biologie și medicină. Raportul grupului a sugerat că ar putea exista motive admisibile de modificare a embrionilor umani, chiar și atunci când nu avem scopul de a evita anumite boli grave.
          În timp ce această concluzie pare să deschidă ușa pentru „copiii proiectați”, raportul Consiliului de la Nuffield specifică faptul că astfel de modificări ar trebui să fie acceptabile numai dacă sunt îndeplinite două condiții esențiale:
          1.Schimbările genetice ar trebui să se facă avand ca scop bunăstarea acestor copii.
          2.Aceste schimbări nu ar trebui să provoace discriminare sau diviziune în societate.
          Totuși, se admite faptul că este nevoie de prudență mare în ceea ce privește transformarea genomului uman.

Posibilitatea modificării genomului uman

Abilitatea de a modifica codul ADN nu este nouă. Dar descoperirea instrumentului de modificare genetică CRISPR, care a apărut din mai multe descoperiri între 2007 și 2012 și a captivat comunitatea științifică până în 2015, a schimbat discuția.
          Acest instrument poate elimina anumite părți ale codului genetic și le va înlocui cu noi segmente, care le-ar putea permite oamenilor de știință să elimine bolile sau să dea oamenilor trăsături noi. Utilizarea CRISPR este mult mai ieftină și mai precisă decât mijloacele anterioare de editare a ADN-ului, deci în esență revoluționează abilitatea noastră de a rescrie codul vieții.
          Utilizând CRISPR, oamenii de știință ar putea modifica genele în spermă, ouă sau embrioni. Embrionii modificați ar putea fi implantați într-un uter prin intermediul unui proces de reproducere asistată, cum ar fi fertilizarea in vitro, iar copiii născuți urmau să transporte acele gene modificate pe parcursul vieții lor și chiar să le transmită copiilor lor.
          Știința care ar permite acest proces nu este încă definitivată. CRISPR nu este suficient de precis pentru a fi utilizat în acest fel și un studiu recent a constatat că instrumentul poate provoca uneori efecte neașteptate sau nedorite în raport cu ceea ce credem noi. Dar cercetătorii cred că vom putea rezolva problemele de acuratețe și că în cele din urmă, modificarea ADN-ului uman va fi o posibilitate reală.
          Tehnologia este deja suficient de avansată încât, în SUA, Europa și China, cercetătorii au experimentat modificarea ADN-ului embrionilor umani – deși în moduri care nu vor duce la naștere unor copii modificați, deocamdată. Așa cum scrie Scrisoarea Consiliului de la Nuffield, realizarea acestor modificări ar putea avea ca rezultat modificări permanente nu doar pentru indivizii modificați genetic, ci și pentru toți viitorii oameni, deoarece acel ADN modificat va fi trecut mai departe. Întrebarea este : cum vom folosi această nouă abilitate?

Modalități de schimbare a umanității

Autorii raportului au scris că cel mai întemeiat motiv pentru a modifica ADN-ul unui embrion ar fi de a se asigura că acel copil nu se naște cu o boală genetică debilitantă sau fatală. Există anumite situații în care modificarea genetică ar putea fi singura modalitate de a evita un copil cu o afecțiune mortală, cum ar fi boala lui Huntington.
          Într-un sondaj din vara trecută, majoritatea americanilor au declarat că se simt confortabil cu ideea de a folosi editarea genetică pentru a vindeca boala. Majoritatea bolilor nu sunt simple. Multe condiții, inclusiv boala Alzheimer și diverse forme de cancer, au cauze complexe și sunt implicate mai multe gene și factori de mediu.
          Cercetatorii au scris ca am putea cădea de comun acord în privința binefacerii pe care această metodă o aduce oamenilor predispusi la boli complexe cum sunt cele de mai sus. Se pare că cel mai interesant aspect al raportului de la Nuffield, este sugestia că ar putea exista modalități etice de a edita genomul uman care să depășească tratamentul bolilor genetice. Ei au scris că dacă sau când vom găsi o modalitate de a edita cu succes ADN-ul în embrionii umani, s-ar putea să devină acceptabil să-i faci pe oameni imuni la anumite boli sau să-i ajutăm să tolereze anumite condiții de mediu extreme.
          Aceasta ar putea fi utilă într-o lume cu un climat în schimbare sau dacă vom decide să încercăm să creăm colonii în spațiu sau pe Marte. Raportul a spus chiar că oamenii ar putea să utilizeze aceste instrumente pentru a îmbunătăți simțurile sau abilitățile, creând oameni „îmbunătațiți”.
          Ceea ce trebuie să reținem este că autorii rapoartelor de la Nuffield nu susțin toate aceste utilizări. Dar ei nu le declară în mod inerent ineficiente. Ei doresc ca oamenii să înțeleagă întreaga gamă de eventuale schimbări luate în discuție.
          Cercetătorii familiarizați cu tehnologia de modificare genetică cred că aproape sigur vom vedea rezultatele eforturilor de a spori genomul uman. Se va începe cu eliminarea bolilor, apoi treptat vă veți dori copii mai sănătoși. Odată ce faceți acest lucru, devine mai ușor să vă imaginați că vă doriți un copil mai atletic, mai puternic sau mai inteligent, potrivit lui Stefhen Hsu, fizician și consultant al cercetătorilor de la genomica din BGI, un grup major de cercetare în domeniul geneticii din China.
          Hsu este membru al Laboratorului de Genomics Cognitiv al BGI, un grup de cercetare care încearcă să deblocheze codurile genetice care prezintă trăsături complexe cum ar fi înălțimea, susceptibilitatea la condiții cum ar fi obezitatea și – poate cel mai controversat – inteligența.
          După cum a spus pentru Business Insider, dacă unii oameni încep să modifice ADN-ul, alții vor fi tentați să-i urmeze exemplul. „Poate chiar înainte de a deveni o realitate, vor exista zvonuri că oamenii bogați fac acest lucru”, a spus Hsu.

Nevoia de a stabili un cadru etic acum

Autorii Consiliului de la Nuffield au spus că viitoarele posibilități de modificare genetică ne obligă să stabilim acum un cadru etic. Din punct de vedere etic, ei au scris că editarea ADN-ului ar trebui să fie acceptabilă doar după ce anumite condiții au fost îndeplinite. Bunăstarea fizică și socială a persoanelor modificate genetic trebuie să fie protejată. Modificările ar trebui să îmbunătățească sănătatea.
          Dar este important să se asigure că oamenii modificați sunt tratați la fel ca orice alt om din societate și nu sunt discriminați. În același timp, utilizarea acestei tehnologii nu ar trebui să crească discriminarea sau inegalitatea. Această potențială consecință nu trebuie neglijată.
          Se spune că anumite modificări fac ca unele reacții adverse să fie mai puțin frecvente; care ar putea conduce reducerea tratamentului sau sprijinului pentru persoanele cu handicap – sau la o mai mare discriminare a acestor grupuri. Și dacă numai cei bogați își pot permite embrionii genetici „îmbunătățiți”, aceștia ar putea crea o separare ierarhică în societate.
          Din acest motiv, autorii raportului concluzionează că modificarea embrionilor umani „ar fi acceptabilă din punct de vedere etic doar dacă ar fi realizată în conformitate cu principiile justiției sociale și solidarității”.
          În acest raport, ei fac câteva sugestii cu privire la modul în care parlamentarii și instituțiile de cercetare ar putea să se asigure că se întâmplă acest lucru. Dar, desigur, există o mulțime de motive pentru a fi sceptici în privința faptului că oamenii pot lua decizii etice atunci când vine vorba de transformarea omenirii.
          După cum a declarat bioeticianul George Annas anterior Business Insider, „Nu-mi place să spun că nu vom ști niciodată ce [genom ideal] este, dar nu suntem nicăieri”. „Oamenii au mai multe defecte decât modalitățile pe care le știu pentru a scăpa de ele”, a adăugat Annas. „Unul dintre ele este că nu știm ce ar însemna să facem un copil mai bun”.

Articol preluat tradus și adaptat de pe businessindider.com.au