Conceptul de bază aici este despre ce înțelegem noi prin ”a vedea”. De obicei, când zicem că ”vedem” un obiect ne referim la faptul că ochii noștri detectează particulele de lumină numite fotoni, care provin de la o sursă de lumină ca un bec sau soare și se lovesc de obiect.

Image result for If we cannot see electrons and protons -- or smaller particles such as quarks -- how can we be sure they exist?

Ideea de a fi capabil ”să vezi” lucruri prin observarea particulelor care sunt reflectate de acestea este comună cu experimentele din fizica particulelor care studiază obiectele mici ca electronii, protonii și quarcii ( care alcătuiesc protonii și neutronii ).

Pentru a înțelege mai bine cum funcționează toată chestia asta, imaginează-ți că ești într-o cameră mare și întunecată cu un obiect a cărui formă nu o cunoști. Dacă ai o găleată cu mingi de tenis, poți încerca să-ți creezi o imagine despre cum arată obiectul doar aruncându-le către el. În locul mingilor de tenis, fizicienii folosesc particule mici, ca de exemplu electroni la niște energii uriașe. Astfel folosind celebra formulă a lui Albert Einstein ” E=mc^2”, o cantitate mare de energie poate fi ”dată la schimb” pentru un pic de materie.

Deci când folosim o energie mai mare pentru a vedea adânc în materie, poate apărea un nou fenomen: nu doar că vedem ce se află acolo, dar creăm materie sub forma unor noi particule. Asta ne oferă încă o modalitate de a studia lumea în care trăim la cele mai mici nivele, nivelul fizicii cuantice.

Știința e doar magie fără minciuni !

preluat și adaptat de pe http://sciencetechworld.com