Cu câțiva ani în urmă a fost propusă o ipoteză ce promitea foarte multe, și anume că viața este o consecință inevitabilă a fizicii. Autorul acestui concept este Jeremy England, un profesor ce studiază biofizica la MIT. El a publicat acum primele lucrări majore care testează această idee, și se pare că poate deveni o temă foarte serioasă de discuție.

Genetically modified plants. Plant seedlings growing inside of test tubes

Ipoteza lui England este un fel de legătură între fizică și biologie. Chiar dacă nu este încă în totalitate confirmată, aceasta poate răspunde la una dintre cele mai mari întrebări ale omenirii, și anume : De unde am venit?

Lucrarea lui se bazează pe a 2-a lege a termodinamicii, și anume că universul se îndreaptă către o stare mai dezordonată, o stare în care totul este în esență același, indiferent de modul în care sunt aranjate componentele.

Aceasta este cunoscută sub numele de „entropie maximă”, unde pe un nivel de energie, totul este echilibrat.

Chiar acum există ”bucăți” de ordine, de entropie scăzută – lucruri și obiecte care nu pot fi rearanjate atomic și continuă să fie aceiași chestie (planetele și viața, spre exemplu). Acestea sunt excepțiile unui univers din ce în ce mai dezordonat, ceea ce a fost evidențiat mai întâi de eseul semestrial al lui Schrodinger din 1944,  ”Ce este viața?”

Gândiți-vă la o piscină cu apă în care turnăm 3 vopsele de culori diferite. Inițial, ele rămân ca niște puncte separate, dar în timp, culorile se răspândesc, se amestecă și, în cele din urmă, formează doar o singură culoare. Acesta este universul, iar culorile sunt respectiv acele ”bucăți” de ordine ale vieții biologice.

England sugerează că biologia apare deoarece, în anumite medii – cum ar fi planetele – unde balanța energetică este atât de neclară, fizica garantează faptul că atomii se rearanjează pentru a putea face față fluxului haotic al energiei. Aceste structuri atomice seamănă cu ceea ce numim „viață”.

England a spus în 2014, ”Începeți cu o mulțime aleatoare de atomi și dacă îi luminezi destul, nu va fi surprinzător dacă vei obține o plantă. ”

Folosind simulări de ultimă generație, England și colegii săi au introdus compuși chimici de bază într-un mediu asemănător Pământului timpuriu și au privit ce s-a întâmplat.

În prima lucrare, publicată în Proceedings of the National Academy of Sciences, el arată că aranjamentele atomilor vieții apar în mod spontan. Foarte important de reținut este faptul că variabilele biologice cum ar fi comportamentul celulelor, formarea ADN-ului și așa mai departe, nu au fost programate în simulări.

În a doua lucrare, publicată în Physics Review Letters, acesta ne demonstrează că în cazul unei surse de energie, în cazul nostru Soarele, acești atomi se rearanjează pentru a absorbi și a emite mai eficient energia. Iar cel mai remarcabil este faptul că aceste structuri de viață au început să se copieze pentru a gestiona mai bine acest flux de energie.

Folosind doar legile fizicii, viața apare și se multiplică fără a mai fi nevoie de nimic altceva cu excepția unor substanțe chimie de bază, și Soarele. Deci, a fost cea mai mare întrebare a omenirii soluționată?. Poate, dar aceasta este încă o ipoteză în devenire, una din multe altele.

England a primit la fel de multă laudă pentru inventivitatea sa, precum a primit critici pentru definiția sa vagă a ”vieții”. Desigur, viața este definită destul de prost, dar unii sugerează că aranjamentele asemănătoare vieții descrise în lucrările lui England sunt prea abstracte pentru a fi numite ”vii”.

Totuși este o ipoteză convingătoare, iar dacă se dovedește a fi adevărată, ar putea fi o complectație perfectă a teoriei evoluționiste propusă de Darwin.

Articol preluat și adaptat de pe http://dozebuzz.com .

0