Adăugând la ideile lui Darwin

De ani de zile, oamenii de știință s-au bazat pe ideile aduse de teoria evoluției lui Darwin. În cartea sa, „Originea speciilor”, el prezintă mecanismul principal al selecției naturale, în care trăsăturile care se adaptează mai bine unui anumit mediu sunt moștenite de la o generație la alta, proliferând treptat această trăsătură într-o populație de specii.

Progresele în domeniul geneticii au dus la o nouă teorie – teoria neo-darwiniană a evoluției sau a sintezei evolutive moderne (MES). În această teorie, genele se află în stadiul central ca un mecanism major de evoluție.

Chiar și acum, oamenii de știință încearcă să se bazeze pe fundația pe care a pus-o Darwin. Dar noi descoperiri au fost prezentate la o întâlnire de la Societatea Regală numită „Noi tendințe în biologia evoluționistă”. Într-o serie de prezentări despre noua teorie numită „Extended Evolutionary Synthesis (EES)”, oamenii de știință descriu una dintre principalele lor ipoteze:  „phenotypic accommodation” numită și: „caracterul adaptiv”, ce poate avea loc înainte ca schimbările genetice să poată avea loc.

Oamenii de știință au prezentat diferite exemple pentru aceasta, dintre care una a fost prezentată de Sonia Sultan, ecologist evolutiv de la Universitatea Wesleyan. Sultan a studiat două grupuri de plante identice genetic numite „smartweed” și le-a plasat în două medii separate: una plină de lumină solară și cealaltă cu mai puțină lumină. Cele două grupuri au crescut în plante foarte diferite, cu trăsături adaptate mediului în care au crescut.

Un nou mod de a gândi despre evoluție

Ideile prezentate în cadrul întâlnirii au fost întâmpinate cu scepticism greu, cu susținători ai teoriei MES, precum cercetătorul David Shuker, care fost unul dintre prezentatori. El a declarat despre rezultatele studiilor „un exemplu perfect și frumos de evoluție neo-darwiniană rapidă”, un sentiment împărtășit de alți sceptici care se întreabă dacă EES a fost o schimbare de paradigmă necesară.

Cu toate acestea, Douglas Futuyma – biolog la Universitatea Stony Brook din New York și apărător al tezei MES – vede o utilizare a teoriei EES, deoarece ar putea duce la noi perspective asupra evoluției. Cu toate acestea,  provoacă susținătorii ESE să susțină cu date mai concrete această teorie.

Kevin Laland, un biolog evolutiv de la Universitatea din St. Andrews, declară că intenționează să găsească dovezi de ne contestat: „Se realizează cercetarea la care fac referire criticii noștri.” Datele din aceste studii ne-ar putea da noi perspective la originile omenirii și la relațiile noastre cu alte organisme de pe planeta noastră.

Cu toate acestea, aceste idei au fost întâmpinate cu scepticism de către acei oameni de știință care susțin teoria MES.

articol preluat, tradus și adaptat de pe futurism.com