Posibil ați trecut peste, dar cercetătorii continuă să obțină date în urma detectării undelor gravitaționale . Acum, 2 echipe de fizicieni se folosesc de varietatea undelor gravitaționale descoperite, pentru a estima cam cât de rapid ”se mișcă” gravitația prin spațiu și, în timp ce rezultatele nu sunt șocante, sunt foarte consolatoare.

Acum câteva secole în urmă, Isaac Newton a crezut că gravitația se mișcă prin spațiu instantaneu, idee demolată mai târziu de afirmația lui Albert Einstein, cum că nimic nu se deplasează mai rapid decât viteza luminii.

Mergând după calculele lui Einstein, spațiul nu este doar o scenă goală pentru ca materia să treacă mai departe, ci și un actor major. Masa atrage spațiul, curbând timpul și distanța în așa mod, încât obiectele se accelerează unele spre altele.

Așa cum viteza unei particule de lumină fără masă este limitată în vid de așa numita viteză limită a Universului, la fel și energia deformărilor spațiu-timp vor fi limitate de viteza maximă.

Ca să fim mai preciși, gravitația se mișcă cu 299,792,458 metri pe secundă  , sau cum o mai numim noi, doar constanta ” c ”.

Bineînțeles că nu puteți fi împotriva Domnului Relativitate Generală însuși, dar știința cere să-i verificăm chiar și pe genii.

Și în ciuda faptului că suntem deja obișnuiți cu forța gravitațională a Pământului, aceasta este cam greu de măsurat.

”Înainte de astronomia fără descoperirea undelor gravitaționale, nu aveam nicio modalitate de a măsura direct viteza gravitației” a declarat Neil Cornish, fizician de la Universitatea de Stat din Montana .

Numerele sunt incredibile

Deoarece obiectele mai mari decât o orbită de a noastră în jurul Soarelui se află la distanțe de mii de ani lumină depărtare, ele pierd energie făcând aceste ondulații în spațiu. În acel moment final înainte de a coliziona, energia emisă este de 10 ori mai mare decât cantitatea  de energie totală produsă de fiecare stea din univers.

Super tare, nu?  Până ajunge la noi, fiecare val este de 10 mii de ori mai mic decât un proton, și  trece în doar o cincime din secundă . Detectarea acestora se efectuează cu ajutorul unor grinzi de lumină lungi de 4 kilometri aranjate în unghi drept.

Mecanismul acesta ar putea părea unul simplu, dar în realitate este demn de un premiu Nobel.

Odată cu creșterea numărului de date colectate, se deschide o nouă cale pentru oamenii de știință de a studia totul începând cu dimensiunile ascunse , până la proprietățile de bază ale spațiului.

”Viteza gravitației, exact ca cea a luminii, este o constantă fundamentală a universului”, spune Cornish .

Prin compararea timpului în care undele gravitaționale lovesc detectoarele de pe întreg globul pământesc, putem obține o idee bună despre viteza lor generală.

Echipa de cercetători a lui Cornish a combinat timpul primelor 3 valuri detectate pentru a restrânge viteza valurilor între 55 și 142% din .

Dacă detectoarele lucrează la maxim destul timp, s-ar putea calcula cifra cu doar 1% din măsurând doar alte 5 valuri gravitaționale.

Înainte de a începe să marchezi zilele calendarului, o altă mică echipă de fizicieni au folosit răspândirea razelor gamma capturată de la coliziunea stelelor neutronice de luna trecută pentru a veni cu propria estimare.

Metoda lor era puțin mai precisă.

Ok, mult mai precis.

Știți că există o diferență mică între tunet și fulger. Așa e și aici. Există o diferență extrem de mică între ”tunetul” razelor gamma, și ”fulgerul” undelor gravitaționale – în limitele a 3 x 10 ^ -15 și 7 x 10 ^ -16 din c .

În concluzie, faptul că am putut prezice aceste evenimente înainte de a le fi observat măcar, ne confirmă faptul că suntem pe drumul cel bun.

Articol tradus și adaptat de pe sciencealert.com