Pentru început vreau să menționez că teoria științifică a inflației cosmice nu este tot una cu teoria științifică a Big Bang-ului, nu se contrazic una pe alta și chiar se completează. Dacă teoria Big Bang explică și ulterior este susținută cu dovezi și argumente irefutabile că totul a început dintr-un punct, teoria inflației cosmice explică cum a fost posibilă formarea universului după începerea existenței sale din singularitatea menționată în teoria Big Bang.

historia universului inflationist, sursă imagine: NASA

Deși mulți sunt convinși că teoria Big Bang-ului sau teoria inflației cosmice își propun să explice nașterea și evoluția universului până la forma curentă, acest lucru este total fals. În opinia mea, într-adevăr atât teoria Big Bang-ului cât și teoria inflației cosmice în lucrările științifice de prezentare ale lor, au incluse scenarii complexe care explică ce a urmat după, și ce a fost înainte de procesul propus și susținut de teorie. Acest lucru se practică pentru a prezenta poziția teoriilor față de celelalte elemente pe care le înglobează și pentru a le putea argumenta mai ușor.

Ce presupune teoria inflației cosmice?
          Teoria inflației cosmice este o teorie care a fost propusă prima dată de către astrofizicianul Alan Gut  în anul 1980 pentru a explica observațiile făcute asupra universului și este definită prin reprezentarea exponențială a expansiunii universului care s-a conturat la 10-36 secunde de la sfârșitul marii epoci de unificare, fapt pentru care  acesta nu a colapsat într-o singularitate sub propria greutate (după cum ne dă de înțeles legea atractiei universale și teoria relativității).
          Mai pe înțelesul tuturor, teoria inflației cosmice susține că la un moment dat la începutul universului (cu mult înainte de a se împlini prima secundă de existență a universului, și anume la 10-36 secunde), a avut loc o expansiune mai accelerată (mai rapidă) generată de o forță inversă forței gravitaționale și că expansiunea nu a fost tot timpul constantă, lucrul fără de care nu ar fi posibil universul de astăzi.
          Teoria inflației cosmice este prezentată împreună cu un scenariu generat de consecințele inflației și de ceea ce a putut duce la generarea ei. Atât scenariul cât și parametrii caracteristici ale forțelor implicate, ale universului în anumite perioade din evoluția sa, sunt generate pe baza calculelor matematice și observațiilor directe ale universului actual.
          În episodul de față doresc să prezint inflația cosmică încât să fie ușor înțeleasă, iar argumentele prezentate pentru ceea ce știm să o prezinte ca pe un adevăr, nu ca pe o probabilitate…  pentru că toți ar trebui să înțeleagă faptul că este o teorie științifică, nu o ipoteză.

Principalele argumente și dovezi ale teoriei inflației cosmice
          -Alan Guth își susține teoria lansată prin argumente precum structura practic uniformă a radiației de fond, astfel scenariul nașterii universului actual, susținut în prezentarea teoriei inflației cosmice și ulterior teoriei Big Bang-ului inflaționist, este conturat în jurul ideii de a oferi o explicație uniformității universului actual.

radiația cosmică de fond, sursă imagine: wikipedia

Radiația de fond este cel mai vechi și mai îndepărtat lucru ce îl putem observa la marginea universului și este caracterizată ca un val sau un orizont ce se găsește la circa 40 miliarde ani în toate direcțiile unde ne-am uita. Se știe că „acest orizont” s-a format la circa 380 000 ani de la Big Bang, când plasma opacă din care era format universul timpuriu s-a răcit devenind transparentă, permițând luminii să circule. Astronomii observaseră că în afară de mici variații pe harta de căldură (în afară de zonele albastre și portocalii), aceasta are peste tot cam aceeași temperatură, lucru ce a ridicat semne de întrebare.

Radiaţia cosmică de fond, aşa cum a fost ea observată de Planck (Imagine: AFP PHOTO / ESA / Planck Collaboration / D. Ducros)

Inflația explică uniformitatea pe scară largă, spunând că regiunile îndepărtate ale universului nostru, observabil astăzi, au fost odată destul de aproape pentru a schimba radiațiile. Iar în lipsa inflației cosmice ar fi normal (datorită atracției gravitaționale) ca materia din univers să fie concentrată în anumite regiuni și nu s-ar explica un univers relativ uniform. Teoria inflației cosmice prevede că inflația a acționat precum o forță bruscă ce a împrăștiat materia, rupând legăturile gravitaționale.

Radiația cosmică de fond imagine CfA / sursă imagine: cinews.ro

Undele gravitaționale sunt de asemenea un puternic argument pentru susținerea teoriei, cu atât mai mult de când existența lor a devenit o certitudine.  Conform teoriei relativității elaborată de Albert Einstein, undele gravitaționale sunt modificări în structura spațiu-timp ce se propagă ca o undă de la sursă spre exterior – dacă inflația cosmică ar fi avut loc ar fi trebuit să fie posibil detectarea undelor gravitaționale propuse de aceasta.
          La împlinirea a 100 de ani de la elaborarea teoriei relativității de către A. Einstein și a 34 ani de la elaborarea teoriei inflației cosmice de către Alan Guth s-au obținut primele imagini ( imagini create prin traducerea spectrului electromagnetic captat în reprezentări grafice ce pot fi înțelese de ochii și creierul uman). Dr. John Kovac și echipa acestuia, au detectat undele gravitaționale  folosind radiotelescopul BICEP2, amplasat la polul Sud, a cărui scop era de a detecta primele trepidații ale Big Bang-ului.

Radiotelescopul BICEP2 imagine CfA. sursă imagine: cinews.ro

Știința actuală susține că undele gravitaționale comprimă spațiul în drumul lor, luând aminte că inflația cosmică s-a produs pe când universul era încă opac și în urma expansiunii datorată inflației a devenit universul de azi, se presupune că ar fi trebuit să observam un model distinct în radiația de fond*. Inflația cosmică a fost descrisă chiar de Alan Guth ca un bang al Big Bang-ului, deci o explozie de la începutul universului, iar dacă ne imaginăm universul ca pe un ocean în care apa este reprezentată de materia din univers, atunci o explozie ce s-ar produce în mijlocul universului ar produce valuri, precum una în mijlocul oceanului.

Lipsuri ale teoriei inflației cosmice

Și totuși sunt lucruri legate de nașterea universului ce nu sunt explicate de teoria inflației cosmice, ce nu se explică prin teoria Big Bang-ului, ba mai mult pare să le contrazică, deci în concluzie aceste neajunsuri ale teoriilor menționate subliniază că sunt lucruri încă neînțelese despre primele clipe ale universului care să explice forma sa curentă.
          Dar totuși, persoane neinițiate în domeniu, sunt incapabile să înțeleagă că o teorie științifică nu depinde în totalitate de forma sa de prezentare și că forma sa de prezentare inițială poate fi modificată în timp, persoane care nu sunt conștiente că o teorie în sine se rezumă la o idee, iar tot textul cu care este prezentată în mare parte este pentru a argumenta ideea, pentru a include cele susținute de idee într-o imagine mai complexă.
          Cele mai celebre acuzații la adresa teoriei inflației este că nu explică corespunzător planeitatea universului precum și uniformizarea câmpului electromagnetic iar până la descoperirea undelor gravitaționale era și acuzația că teoria nu poate fi verificată practic…. Primele două acuzații menționate sunt neîntemeiate pentru că sunt acuzații la adresa scenariului cu care este prezentată teoria și nu asupra teoriei în sine… în momentul de față fiind publicate mai multe variante ale scenariului, semnate de mai mulți fizicieni, mai renumiți, sau mai puțin renumiți. Teoria inflației cosmice chiar dacă va suporta în timp modificări ale scenariilor generate de noi descoperiri în astrofizică și astronomie, chiar dacă se va defini mult mai precis și mai argumentat ce a generat inflația, sau alte elemente ale scenariului… inflația rămâne un fapt demonstrat. Până una alta, noi cei care înțelegem cu ce se mănâncă această teorie, așteptăm cu nerăbdare apariția unor teorii ce să explice planeitatea universului cât și alte elemente pe care scepticii le așteaptă nejustificat de la această teorie a inflației cosmice.
         Altfel zis, deși tabloul complet căreia îi aparține o teorie se poate modifica în timp, odată cu noi descoperiri și înțelegeri științifice, o teorie științifică rămâne adevărată și în noul tablou, deoarece mediul științific actual solicită criterii bine definite pentru ca o ipoteză să devină teorie, criterii care nu numai că îi oferă numele de teorie, dar transformă cele susținute în idei irefutabile.

https://i0.wp.com/liber-cugetatori.ro/wp-content/uploads/2017/10/Histoy-of-the-inflation-univers-1.jpg?fit=800%2C618https://i0.wp.com/liber-cugetatori.ro/wp-content/uploads/2017/10/Histoy-of-the-inflation-univers-1.jpg?resize=150%2C150Maxx. de unde stim!#deundestim,#expansiuneaacelerata,#inflatiacosmica,#orizontuluniversului,#radiațiadefond,#teoriaexpansiuniaccelarateauniversului,#Teoriainflatieicosmice,#undegravitationale,#universplan,de unde stim,de unde stim7,expansiunea accelerata a Universului,inflatia cosmică,teoria inflatiei cosmice        Pentru început vreau să menționez că teoria științifică a inflației cosmice nu este tot una cu teoria științifică a Big Bang-ului, nu se contrazic una pe alta și chiar se completează. Dacă teoria Big Bang explică și ulterior este susținută cu dovezi și argumente irefutabile că...Pentru cei care știu să gândească singuri