În anul 1770, filozoful Paul Henri Thiry, baron d’Holbach, spunea că „Evangheliile nu sunt decât un roman oriental dezgustător pentru orice om de bun simț, ce nu pare a se adresa decât ignoranților, stupizilor, drojdiei societății, singurii indivizi care pot fi seduși de ele”. Probabil însă că teologul Paula Fredriksen are mai multă dreptate când le consideră „publicitate religioasă”.

Evangheliile povestesc faptele şi viaţa lui Iisus. Evanghelia după Matei şi cea după Luca prezintă chiar arborele genealogic al acestuia.

Genealogia lui Iisus a intrat în iconografia bisericească, în cea ortodoxă fiind cundoscută sub numele de „Arborele lui Iesei”. Cel mai bine, pictura acestei teme s-a păstrat la Voroneţ, unde ocupă aproape toată suprafaţa exterioară a peretelui sudic. Tema apare şi în pictura exterioară a mănăstirii Moldoviţa.

arborele-lui-iesei-voronet

Deşi se pretinde că Evengheliile spun Adevărul, Matei şi Luca prezintă două genealogii ale lui Iisus, care diferă în mod evident.

Matei (1:1-16) începe genealogia lui Iisus pornind de la Avraam şi înşiruie strămoşii zeului creştin până la David. După David urmează Solomon, apoi sunt înşiraţi regi cunoscuţi ai Ierusalimului până la strămutarea evreilor în Babilon. După acest moment strămoşii lui Iisus sunt persoane fără importanţă, puţin cunoscute, până se ajunge la Iosif, soţul Mariei. În final, evanghelistul simte nevoia de a rezuma: „Deci, toate generaţiile de la Avraam până la David sunt paisprezece generaţii; şi de la David până la strămutarea în Babilon, paisprezece generaţii; şi de la strămutarea în Babilon până la Hristos, paisprezece generaţii.” (Matei; 1:17).

Evanghelia lui Matei se adresa în primul rând evreilor. Din acest motiv, Matei doreşte a se sublinia „descendenţa regală” a lui Iisus şi deci sugerează că Iisus este „Mesia”, regele-eliberator aşteptat de către iudei.

Simetria celor „paisprezece generaţii” urmăreşte a sublinia incifrat, faptul că Iisus este descendentul direct al lui David, al cărui nume se scrie avocalic „DVD”. Litera „D” are valoarea numerică 4 iar „V” are valoarea 6, deci valoarea numerică a numelui „DVD” este 14. Din acest motiv apare simetria celor „paisprezece generaţii”.

genealogia-matei

Luca prezintă o altă genealogie a lui Iisus (Luca;3:23-38). El porneşte de la Iisus, ajunge la regele legendar David, apoi la Avraam şi continuă până la Adam „al lui Dumnezeu”. Este o înşiruire de 77 de nume…

Niciunul dintre aceste nume, cu excepţia lui David, nu este vreun rege israelit cunoscut. Se recunosc în schimb o întreagă pleiadă de proroci. În Evanghelia după Luca, Iisus este descendent sacerdotal direct din Yahweh şi astfel este promovat drept zeu…

genealogia-mantuitorului

Genealogia lui Luca se adreseaza „neamurilor” iar cele „77” de nume incifrează sacrul, căci cifra „7” era prin excelenţă simbolul divinităţii. Yahweh este primul „7” iar Iisus este ultimul. Alăturarea celor două cifre reprezintă echivalenţa „Yahweh – Iisus” sau, cu alte cuvinte, proclamă faptul că „Iisus = Dumnezeu”.

Dincolo de explicaţiile puerile ale unor teologi creştini, trebuie să acceptăm faptul că Evangheliile nu sunt scrieri istorice, ci teologice. Ele doresc să fundamenteze religia creştină şi să-l promoveze pe Iisus drept un nou zeu.

Cei doi evanghelişti nu au urmărit compunerea unei genealogii credibile istoric, ci a uneia simbolice. Fiecare Evanghelie a urmărit să-l impună pe Iisus drept zeu unui grup ţintă. Matei a dorit să-l prezinte drept Mesia adică „Eliberatorul evreilor”, de unde şi inscripţia INRI de pe cruce.

Prin genealogia sa, Luca, care a scris mai târziu, a dorit să-l alăture pe Iisus unui zeu suprem recunoscut.

Divergenţa între datele prezentate de cele două Evanghelii, amândouă absolut adevărate, nu deranjează însă pe nimeni. Cine citeşte cele două Evanghelii în paralel?!

Facebook Comentariu
Distribuire
Please follow and like us:
RaduCugetăriÎn anul 1770, filozoful Paul Henri Thiry, baron d'Holbach, spunea că „Evangheliile nu sunt decât un roman oriental dezgustător pentru orice om de bun simț, ce nu pare a se adresa decât ignoranților, stupizilor, drojdiei societății, singurii indivizi care pot fi seduși de ele”. Probabil însă că teologul Paula...Pentru cei care știu să gândească singuri